Evenementen
Oplossingsgericht: Hoe dan? (po)
Oplossingsgericht: hoe dan?
Je hebt de term mogelijk al vaak gehoord en het klinkt prachtig: denken in oplossingen en gebruik maken van sterke kanten. Wie wil dat nou niet...Maar in de dagelijkse praktijk (en vooral in moeilijke situaties met een leerling, ouders of collega) is het helemaal niet zo makkelijk om dat toe te passen. En is het risico dat het al snel een (te) gemakkelijk advies wordt: ‘denk nou eens oplossingsgericht’ of 'benut wat meer de talenten'.
In deze cursus willen we je enerzijds (meer) leren over wat oplossingsgericht werken en positieve psychologie inhouden. Zodat het geen lege kreten meer zijn, maar het echt betekenis voor je krijgt. En we willen aan de slag met de toepassing in de dagelijkse praktijk op school en in de klas.
Het kan namelijk echt: werken aan een oplossing zonder dat je eerst alles over het probleem, de oorzaak of reden moet weten.
Water the flower, not the weeds
Lijkt het je leuk om aan deze training deel te nemen? Stuur dan een mail naar
Training: Motiveren bij ziekteverzuim (vo)
Ziekteverzuim kan lastig zijn voor scholen. Vaak voelt het als een ongrijpbaar probleem. Scholen kunnen ziekteverzuim verminderen en schooluitval voorkomen door vroegtijdig in gesprek te gaan met de leerlingen en hun ouders.
Maar hoe krijg je als mentor/verzuimprofessional iemand aan de praat of in beweging? Overtuigen, dwingen of adviseren werkt vaak niet. Het blijkt de kunst om iemands innerlijke motivatie aan te spreken.
Tijdens de workshop ‘Motiveren bij ziekteverzuim’ leer je een aantal basisprincipes van motiverende gespreksvoering en oefen je met eigen praktijksituaties. Door te experimenteren met een trainingsacteur krijgen we samen inzicht in ‘wat werkt’ en ‘waar kansen liggen’.
Je hoeft je niet voor te bereiden voor deze workshop, hooguit na te denken over wat jij lastig gedrag vindt in verzuimgesprekken. Elk gedrag kan besteld worden bij de acteur! We werken met wat er in het moment ontstaat.
Deze training is bij uitstek geschikt als InCompany training! De training kan in 1 of 2 dagdelen gegeven worden.
Herkennen en signaleren van TOS (po)
RESULTAAT
Na het volgen van deze module:
- Kun je de signalen van TOS (eerder) herkennen en benoemen met behulp van de spraak-taalsignaleringslijst.
- Weet je wat de algemene gevolgen van TOS kunnen zijn.
- Weet je welke hulpbronnen je kunt inschakelen en kun je jouw eigen ondersteuningsvraag formuleren.
EXTRA INFORMATIE
Voorafgaand aan de module bestudeer je de aangeleverde literatuur en bereid je een praktische opdracht voor. Ter afsluiting maak je een slotopdracht.
Leren lezen en spellen in groep 1, 2 en 3 (po)
RESULTAAT
Na het volgen van deze module:
- Koppel je de lees- en spellingsproblemen aan de TOSproblematiek binnen het domein Taalvorm.
- Pas je in groep 1, 2 en 3 interventies toe.
EXTRA INFORMATIE
Voorafgaand aan de module bestudeer je de aangeleverde literatuur en bereid je een praktische opdracht voor. Ter afsluiting maak je een slotopdracht.
VOOR
Leraren, remedial teachers, intern begeleiders basisonderwijs.
STUDIEBELASTING
In totaal 5,5 uur.
Waarvan 2,5 contacturen + 3 uur zelfstudie (2 uur voorbereiding en 1 uur uitwerken slotopdracht).
“De onzichtbare leerling” , internaliserende problematiek in de klas – voor (intern) begeleiders en ondersteuningscoördinatoren
Ongeveer 10% van onze leerlingen heeft te maken met ‘onzichtbare’ problematiek. Deze kinderen kunnen hier veel last van hebben, terwijl wij als buitenstaanders niet zo snel zien dat er wat speelt.
In deze cursus voor (intern) begeleiders en ondersteuningscoördinatoren gebruiken we de principes van handelingsgericht werken (HGW) en de kennis uit de jeugdpsychiatrie, waarbij je handvatten aangereikt krijgt om leerlingen met deze onzichtbare problematiek te ondersteunen. We gaan uit van een interactieve en praktische cursus, waarbij ruimte is voor de eigen casuïstiek en reflectie op eigen handelen van deelnemers. Hierbij staat de samenwerking tussen leerling, ouders, school en ketenpartners centraal.
Wil jij handvatten voor het begeleiden van leerlingen met ‘onzichtbare’ problematiek? Schrijf je dan in voor de cursus!
Investering
2 bijeenkomsten van 3 uur
Executief Functioneren in de klas – verdiepingsmodule (vo)
In deze workshop wordt nader ingegaan op de executieve functies in combinatie met problematiek zoals ADHD. ASS, internaliserende problematiek en leerstoornissen.
Deze verdiepingsmodule is alleen te volgen na de basismodule.
NB: deze training kan ook als team (In-Company) gevolgd worden.
Neem contact op met
TOS beleving in het VO
Vanuit de theorie kan worden geleerd wat een taalontwikkelingsstoornis (TOS) is, maar zélf ervaren van wat het betekent om TOS te hebben doet nog veel meer. De combinatie van theorie én het zelf ervaren kweekt begrip voor een jongere met TOS en voor zijn onderwijsbehoeften. Het bewustzijn van de impact van deze stoornis én de mogelijke effecten ervan op andere ontwikkelingsgebieden wordt vergroot.
In deze workshop ga je aan de hand van een theoretisch kader zelf aan de slag met praktische oefeningen waardoor je wordt ondergedompeld in de ervaringswereld van jongeren met een taalontwikkelingsstoornis.
Investering
2 ½ uur workshop bij voorkeur in een grotere ruimte. Het deelnemersaantal is maximaal 15 personen en minimaal 8 personen.
Deze workshop wordt InCompany voor het vo aangeboden.
Trauma Sensitief Lesgeven (po-vo)
Goede leerkracht-, docentvaardigheden zijn nuttig voor alle leerlingen en noodzakelijk voor sommigen. Dit geldt in bijzondere mate voor leerlingen die in hun leven een opeenstapeling van stressvolle gebeurtenissen hebben meegemaakt. De meeste kinderen herstellen zonder dat er professionele hulp noodzakelijk is, maar voor alle leerlingen geldt dat “de leerkracht vergroot de veerkracht”.
Resultaat
De module Trauma Sensitief Lesgeven maakt onderwijsprofessionals bewust van de vaardigheden die zij al hebben om de stress bij leerlingen te verlagen en de veerkracht te vergroten. Hiermee dragen zij bij aan een gezonde ontwikkeling van alle leerlingen.
Investering
4 bijeenkomsten van 3 uur
“De onzichtbare leerling” , internaliserende problematiek in de klas – voor leerkrachten en docenten (po-vo)
Ongeveer 10% van onze leerlingen heeft te maken met ‘onzichtbare’ problematiek. Deze kinderen kunnen hier veel last van hebben, terwijl wij als buitenstaanders niet zo snel zien dat er wat speelt.
In deze cursus voor leerkrachten en docenten (PO en VO) gebruiken we de principes van handelingsgericht werken (HGW) en de kennis uit de jeugdpsychiatrie om deze onzichtbare problemen te leren herkennen. Ook krijg je handvatten aangereikt om deze ‘onzichtbare’ leerlingen, op een laagdrempelige manier, in de klas te kunnen ondersteunen. Het is een interactieve en praktische cursus, waarbij ruimte is voor eigen casuïstiek en reflectie op eigen handelen. Hierbij staat de samenwerking tussen leerling, ouders, school en ketenpartners centraal.
Wil jij ‘onzichtbare’ problemen leren herkennen in de klas, zodat je weet wat de ‘onzichtbare’ leerling nodig heeft? Schrijf je dan in voor de cursus!
Investering
2 bijeenkomsten van 3 uur