Constructief communiceren met ouders, ook als het moeilijk is (po)
“Deze ouders gaan steeds op onze stoel zitten”; “Waarom komen deze ouders niet op gesprek?” of juist “Wat fijn dat we zo goed met deze ouders hebben samengewerkt”; “Het is gelukt, we zitten weer op één lijn”.
Dit zijn voorbeelden van opmerkingen uit de scholen die we vaak horen. Constructieve communicatie met ouders is belangrijk voor het welzijn en het leren van leerlingen én voor het werkplezier van leerkrachten. Positieve samenwerking tussen school en ouders is het fundament van de driehoek. Als het niet goed gaat met een leerling op school, dan zijn ouders kwetsbaar en kunnen emoties de overhand krijgen. Blijven samenwerken is dan noodzaak, maar hoe doe je dat? Hoe bereid je een moeilijk gesprek voor? Wat zeg en wat vraag je en waarom? En wat doe je als een ouder ...?
In deze cursus bespreken we in twee bijeenkomsten zowel de inzichten (waarom gebeurt er wat er gebeurt?) als de uitzichten (wat willen we samen bereiken en hoe doen we dat?). Vanuit HGW en ‘Met plezier naar school’ besteden we onder meer aandacht aan onderwerpen als: wat zijn de ingrediënten van constructieve communicatie met ouders? Hoe voer je goede oudergesprekken, ook als het lastig is? Hoe betrek je de leerling hierbij? Theorie, checklists voor school én ouders, opdrachten, oefeningen en casuïstiek van trainers en deelnemers komen aan bod.
Na afloop van deze cursus kun je
- Gesprekken met ouders voorbereiden, voeren en evalueren
- Leerlingen betrekken bij deze gesprekken
- Visualisaties benutten in de samenwerking
Vooraf aan beide bijeenkomsten wordt korte voorbereiding gevraagd (bekijken van een filmpje en het lezen van een beknopte tekst) zodat we in de bijeenkomst snel van de theorie naar jullie praktijkvoorbeelden kunnen gaan. Zo is het leerrendement optimaal.
Evenement Eigenschappen
Datum event | Nog te bevestigen |
Max. deelnemers | 16 |
Aangemeld | 3 |
Aantal plaatsen | 13 |
Min. deelnemers | 6 |
Doelgroep | PO |
Duur | 2 bijeenkomsten van 3 uur |
Tijd | 15:30-18:30 uur |
Door | Marlot Roosendaal en Petra de Waard |
Voor | leerkrachten (po) |
Aanvullend | Deze cursus wordt ook InCompany aangeboden, neem contact op voor de mogelijkheden. |
Locatie | Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland |
-
Groter dan de som
Speel het spel ‘Groter dan de som’
En leer binnen multidisciplinaire overleggen (MDO) van elkaars kennis, ervaringen en perspectieven!
Hoe krijg je met elkaar beweging in complexe casuïstiek? Door samen te werken en goed te communiceren. Gedragswerk en Steunpunt Passend Onderwijs hebben de serious game ontwikkeld: Groter dan de som. Spelers van dit spel worden uitgedaagd op de competenties samenwerken en communicatie. Competenties die ook nodig zijn binnen een multidisciplinair overleg. Spelers werken – net als in een MDO – samen vanuit verschillende rollen en hebben elkaar nodig om het doel te behalen.
-
Eerste Hulp Bij Taal posters
Steeds meer basisscholen krijgen te maken met een grote toestroom van nieuwkomers in de klas. Deze kinderen komen vaak de school binnen zonder dat zij de Nederlandse taal kennen. Om de leerlingen en leerkrachten op weg te helpen ontwikkelde Het ABC een aanwijsposter om te helpen bij de communicatie.
Download hier de Eerste Hulp Bij Taal (aanwijs-)posters. Hang de Nederlandse versie op in de klas en deel de poster met de taal die thuis wordt gesproken met de leerling/ouders.De poster is momenteel verkrijgbaar in 6 talen, meer talen zijn in de maak.
Downloads:
-
Hoe heet je ook alweer?
Iemand stelt zich voor, je hebt een leuk gesprek, maar stiekem ben je de naam alweer vergeten als je elkaar gedag zegt. Veel mensen hebben er moeite mee: het onthouden van namen. Tijdens een telefoongesprek, een zakelijke afspraak of op verjaardagen – vaak gaat iemands naam het ene oor in en het andere weer uit. Hoe komt dit? En wat kun je doen om niet keer op keer te hoeven vragen: ‘Hoe heet je ook alweer?’
Het artikel is gebaseerd op hoofdstuk 4 uit Breinfitness van Noëlle Kamminga.