Verbindend vakmanschap – in het onderwijs (vo)
De complexer wordende samenleving vraagt steeds meer van ons onderwijssysteem en de mensen die daarin werken. Als docent moet je niet alleen een vak onderwijzen en zorg dragen voor een positief leerklimaat, er wordt ook verwacht dat je in staat bent tot het voeren van het ‘moeilijke gesprek’. Maar hoe doe je dat in deze dynamische wereld met zoveel uiteenlopende meningen, visies en belangen?
Hoe zorg je voor een open en inclusief karakter van de schoolomgeving, met ruimte voor diversiteit om leerlingen de juiste handvatten mee te kunnen geven voor de pluriforme samenleving waarin wij leven?
De specifieke invalshoek van deze training is het uitgangspunt dat inclusief communiceren leidt tot weerbaardere professionals omdat zij werken vanuit vertrouwen en oprechte nieuwsgierigheid. Door nieuwe kennis aan te reiken, deze te koppelen aan bovenstaande thema’s en door directe persoonlijke ervaring ontstaat bewustwording en een ruimer en effectief handelingsperspectief.
In 4 blokken (op 1 dag gepland) wordt ingegaan op:
- Blok 1: Wat is (multicultureel) vakmanschap binnen de context van school.
- Blok 2: Ervaren hoe onbewust bepalend en richtinggevend cultuur & cultuurpercepties zijn.
- Blok 3: De pluriforme samenleving, erkennen en waarderen meerdere identiteiten en verbinding tussen mensen.
- Blok 4: Interculturele communicatie en communicatiestijlen
Tijdens alle blokken is er ruimte om praktijkervaringen te delen en daarover in gesprek te gaan.
Evenement Eigenschappen
Datum event | Nog te bevestigen |
Aangemeld | 0 |
Doelgroep | VO |
Duur | 1 dag |
Tijd | 9.00-16.00 uur |
Door | Expertisecentrum Burgerschap&Inclusie |
Voor | VO docenten en mentoren |
Aanvullend | Vraag deze training als InCompany training aan. Neem contact op met events.vo@gameeleon.nl |
-
Groter dan de som
Speel het spel ‘Groter dan de som’
En leer binnen multidisciplinaire overleggen (MDO) van elkaars kennis, ervaringen en perspectieven!
Hoe krijg je met elkaar beweging in complexe casuïstiek? Door samen te werken en goed te communiceren. Gedragswerk en Steunpunt Passend Onderwijs hebben de serious game ontwikkeld: Groter dan de som. Spelers van dit spel worden uitgedaagd op de competenties samenwerken en communicatie. Competenties die ook nodig zijn binnen een multidisciplinair overleg. Spelers werken – net als in een MDO – samen vanuit verschillende rollen en hebben elkaar nodig om het doel te behalen.
-
Eerste Hulp Bij Taal posters
Steeds meer basisscholen krijgen te maken met een grote toestroom van nieuwkomers in de klas. Deze kinderen komen vaak de school binnen zonder dat zij de Nederlandse taal kennen. Om de leerlingen en leerkrachten op weg te helpen ontwikkelde Het ABC een aanwijsposter om te helpen bij de communicatie.
Download hier de Eerste Hulp Bij Taal (aanwijs-)posters. Hang de Nederlandse versie op in de klas en deel de poster met de taal die thuis wordt gesproken met de leerling/ouders.De poster is momenteel verkrijgbaar in 6 talen, meer talen zijn in de maak.
Downloads:
-
Hoe heet je ook alweer?
Iemand stelt zich voor, je hebt een leuk gesprek, maar stiekem ben je de naam alweer vergeten als je elkaar gedag zegt. Veel mensen hebben er moeite mee: het onthouden van namen. Tijdens een telefoongesprek, een zakelijke afspraak of op verjaardagen – vaak gaat iemands naam het ene oor in en het andere weer uit. Hoe komt dit? En wat kun je doen om niet keer op keer te hoeven vragen: ‘Hoe heet je ook alweer?’
Het artikel is gebaseerd op hoofdstuk 4 uit Breinfitness van Noëlle Kamminga.