Van (on)macht naar kracht! - introductie

Introductie Geweldloos Verzet  & Verbindend Gezag”

“Ik voel dat ik geen grip heb op deze klas”, “Ik moet voortdurend alert zijn en nog steeds ontstaan er onderling veel conflicten”, “Ik ben alleen maar aan het corrigeren”, “Ik heb alles geprobeerd, maar niets lijkt te werken”. Dit zijn waarschijnlijk herkenbare uitspraken van onderwijs- en zorgprofessionals die zoeken naar hoe zij invulling kunnen geven aan hun gezag in hun rol en functie.

Het antwoord kun je vinden binnen Verbindend Gezag-Geweldloos Verzet. VGGV is gebaseerd op de principes van Gandhi. Prof. Haim Omer heeft deze vorm van gezag doorontwikkeld voor gezinnen met jongeren met ernstige gedragsproblemen. Deze inzichten zijn ook binnen het onderwijs goed bruikbaar. Het belangrijkste doel is om niet langer te handelen vanuit (on)macht, maar vanuit kracht. Het besef dat je alleen controle hebt over je eigen gedrag en oog hebben voor jouw eigen rol, draagt daaraan bij. Vriendelijkheid èn vastberadenheid helpen om op een geweldloze manier verzet te bieden tegen ongewenst gedrag. Een ander belangrijk aspect is het gebruik maken van de steun en support om jou heen, dus van de ouders, jouw collega’s en de directie. Samen sta je sterker.

In deze workshop word je meegenomen in dit gedachtengoed van Verbindend Gezag-Geweldloos Verzet. De workshop is (inter)actief en gericht op eigen ervaringen, waarbij we samen gaan uitzoeken hoe het gedachtengoed GVVG je daarbij verder kan helpen.

Evenement Eigenschappen

Datum event maandag 03-06-2024 15:30
Max. deelnemers 16
Aangemeld 12
Aantal plaatsen 4
Doelgroep PO, VO
Duur 1 bijeenkomst van 3 uur
Tijd 15:30-18:30 uur
Door Sharon Kruisdijk - PI Research
Voor onderwijsprofessionals po-vo
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Plaats reactie

Verstuur
  • Autisme vanuit een ontwikkelingsperspectief

    Autisme is een veel voorkomend verschijnsel. Het is niettemin ook het meest onbegrijpelijke verschijnsel op het gebied van menselijk gedrag. Er wordt veel onderzoek naar autisme gedaan. Het is geen ziekte, zo wijst recent onderzoek uit, ook geen defect. Het is een genenpatroon dat leidt tot een vertraagde ontwikkeling. Dit is in overeenstemming met de theorie van het socioschema van Martine Delfos. Volgens deze theorie is het een vertraging op specifieke gebieden en een versnelde ontwikkeling op andere gebieden.

    Deze visie biedt een geheel ander perspectief voor diagnose, behandeling en vooral ook opvoeding. Dit boek laat zien wat dit betekent voor het gedrag van mensen met autisme, de interpretatie daarvan, en de manier waarop mensen met autisme opgevoed of behandeld zouden kunnen worden. 

  • Prikkelverwerking | Breinologie voor leraren

    Overprikkeling is een bekend begrip binnen het onderwijs. De tegenhanger onderprikkeling is minder bekend. Maar hoe zien de verschillende vormen van prikkelverwerking er eigenlijk precies uit? Hoe ontstaan ze? Hoe kun je hierin sturen; wat kun je doen? En, ook belangrijk, wat moet je juist niet doen?

    Door: Wim Bielderman

    Lees het artikel op ontwikkeltaal

  • Autisme: een stoornis of een andere manier van denken? - Dr. Annelies Spek

    Diagnosticeren van mensen met een autismespectrumstoornis (ASS) is complex, vindt Annelies Spek, klinisch psychologg en hoofd van het Autisme Expertise Centrum in Eemnes.

    Er is veel kennis en ervaring voor nodig; bij onvoldoende doorvragen of gebruik van verkeerde instrumenten is er het risico op een verkeerde diagnose. Wat zijn de kenmerken van ASS? Hoe verschillen deze kenmerken bij mannen en vrouwen? En bij welke hulp zijn mensen met ASS gebaat?

    Dat en meer in de podcast van de RINO Groep Podcast.

    Beluister hem via je favoriete podcastapp

  • Verschillen en overeenkomsten van TOS en ASS

    Waar het gedrag van leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) of een Autisme Spectrum Stoornis (ASS) op elkaar kan lijken, is een verschil van aanpak soms essentieel. Kennis over taalgedrag en waaruit dit voorkomt, biedt volgens Anouk Middelkoop-van Erp aanknopingspunten voor passende begeleiding.

  • Executieve Functies

  • Autisme en normale begaafdheid in het onderwijs

    Samenvatting
    Autisme en normale begaafdheid in het onderwijs levert inspiratie aan iedereen die les geeft aan (rand)normaal begaafde leerlingen met autisme. Vertrekkend van de autistische manier van waarnemen en informatie verwerken, schetst dit boek de krijtlijnen voor een autismevriendelijke onderwijsstijl. Sleutelbegrippen worden geïllustreerd met concrete tips. Er is ook aandacht voor de keuze voor gewoon of speciaal onderwijs, het creëren van een autismecultuur op school en hoe je als leerkracht best omgaat met moeilijk gedrag bij de leerling.
    Dit boek is een compleet herziene uitgave van Voor alle duidelijkheid uit 2002. Het boek beperkt zich niet langer tot leerlingen met autisme in het gewoon onderwijs, maar is nu bruikbaar voor iedereen, van beginner tot expert, die werkt met leerlingen met autisme en een (rand)normale begaafdheid, zowel in het gewoon als in het buitengewoon of speciaal onderwijs.

  • Wat is autisme?

  • Verwerken van sociale informatie door autisten

 

Professionaliseringsplatform
passend onderwijs


Voor onderwijsprofessionals
in de regio Gooi en Vecht

VO     035 526 94 81

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Qinas
Burgemeester de Bordesstraat 80
1404 GZ  Bussum

Nieuwsbriefinschrijving VO

PO     035 800 10 11

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Unita
Noordereinde 54F
1243 JJ  ’s-Graveland

Nieuwsbriefinschrijving PO