Bewegen om te leren - Brain Gym® 104 (po-vo)

Bewegen om te leren - Brain Gym® 104 (po-vo)

Hebben jouw leerlingen het af en toe nodig om te ontladen of te ontspannen gedurende de dag? En wil je oefeningen leren waarmee dit snel en effectief kan? Oefeningen die ook direct het leren ondersteunen? Schrijf je dan in voor de cursus “Brain Gym® 104: Bewegen om te leren”.

Leerdoelen:

Aan het eind van deze cursus:

  • Ken je 26 Brain Gym® oefeningen die je direct de volgende dag kunt inzetten gedurende de lesdag of tijdens individuele gesprekken met leerlingen. Deze oefeningen kun je gebruiken als energizer, stressregulatie, maar ook ter voorbereiding op lezen, schrijven en rekenen.
  • Heb je meer kennis over de ontwikkeling van het brein in relatie tot leren.
  • Begrijp je de relatie tussen lichaamsbewustzijn, emoties en leren.
  • Weet je waarom bewegen in de klas belangrijk is voor de integratie van primaire reflexen. De integratie van primaire reflexen is essentieel om tot leren te komen.
  • Kun je op basis van de theorie en waarneming in de klas de geleerde oefeningen effectief inzetten.

 

Inhoud en opzet

Brain Gym® is een internationaal programma dat wordt gebruikt om het leren te bevorderen. Bewegen staat hierbij centraal. De basis bestaat uit 26 oefeningen die makkelijk in de klas te doen zijn op elk moment van de dag. Deze oefeningen leer je in deze cursus “Brain Gym® 104: Bewegen om te leren”. De cursus bestaat uit 4 dagdelen. Tijdens elke cursusmiddag leer je een stuk theorie, maar natuurlijk ook oefeningen die je in kunt zetten in de klas. Een goede afwisseling van theorie en praktijk dus. Voorkennis is niet nodig.

De dagdelen vormen samen een aansluitend geheel. Aan het eind van de cursus ontvang je een officieel certificaat van Brain Gym® International. Meer informatie over Brain Gym is te vinden op www.braingym-nederland.nl

Evenement Eigenschappen

Datum event woensdag 15-01-2025 15:00
Max. deelnemers 16
Aangemeld 14
Aantal plaatsen 2
Min. deelnemers 6
Doelgroep PO, VO
Duur 4 bijeenkomsten van 3 uur
Dag 2 05-02-2025 15:00
Dag 3 05-03-2025 15:00
Dag 4 26-03-2025 15:00
Door Esther Soudant
Voor Leerkrachten / docenten, leerlingcoaches, intern begeleiders, zorgcoördinatoren
Aanvullend Geschikt voor zowel PO (klassikaal en individueel) als VO (nadruk op individueel).
Locatie Unita - Gorterpaviljoen - 's-Graveland

Reacties

0
Heleen Berg
2 months ago
Dit schooljaar wordt deze cursus niet meer aangeboden. Wel hebben we voor het komende schooljaar data vastgesteld.
Het zijn de onderstaande data geworden:
15 januari 2025
5 februari 2025
5 maart 2025
26 maart 2025
Like Like Citeer

Plaats reactie

Verstuur
  • Hoe heet je ook alweer?

    Iemand stelt zich voor, je hebt een leuk gesprek, maar stiekem ben je de naam alweer vergeten als je elkaar gedag zegt. Veel mensen hebben er moeite mee: het onthouden van namen. Tijdens een telefoongesprek, een zakelijke afspraak of op verjaardagen – vaak gaat iemands naam het ene oor in en het andere weer uit. Hoe komt dit? En wat kun je doen om niet keer op keer te hoeven vragen: ‘Hoe heet je ook alweer?’

    Het artikel is gebaseerd op hoofdstuk 4 uit Breinfitness van Noëlle Kamminga. 

     

  • 'Vooruit Achteruit'

    Spel 'Vooruit Achteruit' voor meer begrip in de klas
    Chronisch zieke kinderen willen wel gezien, maar niet zielig gevonden worden.

    Het spel 'Vooruit Achteruit' is voor de bovenbouw van de basisschool ontwikkeld. In het spel staat de beleving en het invoelbaar maken van een beperkte hoeveelheid beschikbare energie en wisselende belastbaarheid voor alle klasgenoten centraal. Tijdens het spel ervaren ze vanuit het kinderleven gegrepen uitdagingen. Zoals bijvoorbeeld plotseling toeslaande vermoeidheid, pijn of niet mee kunnen doen. Daarnaast wordt er een gokelement toegevoegd in de vorm van kanskaarten die positief of negatief uit kunnen vallen. Het spel eindigt met een gezamenlijke reflectie.

    Via https://www.zorgeloosnaarschool.nl/ kan het spel aangeschaft worden.

  • Handreiking | Signaleren voor het voortgezet onderwijs

     

    Wat kan je doen als het je opvalt dat een leerling bij jou op school bijvoorbeeld een laag zelfbeeld heeft? Wanneer hij niet meekomt in de groep, of moeite heeft met zelfbeheersing? Wanneer hoort het bij een normale sociaal-emotionele ontwikkeling en wanneer is dit problematisch? Hoe kan je als leerkracht, mentor, zorgcoördinator of schoolteam vroegtijdig signaleren of leerlingen problemen ondervinden in hun sociaal-emotionele ontwikkeling? Welke rol kan een conciërge hebben en welke rol heeft de ouder? Welke zorg of ondersteuning kan je vervolgens inzetten op schoolniveau, klassenniveau en op leerlingniveau? Deze handreiking geeft houvast bij deze vragen.

    > naar de handreiking

  • Mindset

    Het Platform Mindset heeft een uitgebreide bibliotheek met tools en posters. Om te downloaden, te printen en te gebruiken!

     

     

 

Professionaliseringsplatform
passend onderwijs


Voor onderwijsprofessionals
in de regio Gooi en Vecht

VO     035 526 94 81

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Qinas
Burgemeester de Bordesstraat 80
1404 GZ  Bussum

Nieuwsbriefinschrijving VO

PO     035 800 10 11

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Unita
Noordereinde 54F
1243 JJ  ’s-Graveland

Nieuwsbriefinschrijving PO