Passend onderwijs voor mentoren (vo)

Het lijkt alsof de ondersteuningsvragen van leerlingen zijn toegenomen. Termen als ASS, ADD, ADHD en depressie zijn inmiddels bekend. Wat betekenen de diagnoses en wat kun je als docent wel of misschien juist niet? Iedere docent of mentor kent wel een leerling die moeite heeft om naar school te komen of het huiswerk te plannen.

De afstemming met de zorg buiten school gaat moeizaam en de contacten met ouders bestaan vooral uit het delen van informatie over wanneer de onderzoeken starten en wat hier mogelijk uitkomt. In de tussentijd, en vaak ook na het stellen van de juiste diagnose, ontbreken handelingsgerichte adviezen. De mentor is voor informatie afhankelijk van datgene wat ouders doorgeven en kan hierdoor maar zeer beperkt het handelen afstemmen op de behoefte van de leerling. Er gaat veel tijd verloren door dit afstemmingsproces en daarmee komt de didactische kant van het onderwijs regelmatig in het gedrang.

De cursus is gericht op het maken van een vertaalslag naar ouders en de organisaties rondom de school. Hoe zorgen we voor een constructieve heldere samenwerking waarin we elkaar versterken?

Over

Hanneke Berens is een ervaren trainer, inzetbaar voor diverse trainingen binnen het voortgezet onderwijs, met ruime kennis en ervaring van jeugdhulpverlening, GGZ problematiek en de vertaalslag naar de situatie in de klas en de zorgstructuur binnen het onderwijs. Hanneke werkt vanuit een systeem theoretische kijk en visie, die zichtbaar is in de totale werkwijze.

Evenement Eigenschappen

Datum event Nog te bevestigen
Aangemeld 4
Doelgroep VO
Duur 1 bijeenkomst van 3 uur
Door Hanneke Berens
Voor mentoren (vo)
Aanvullend Deze cursus is bij uitstek geschikt om InCompany te doen. 
Locatie Locatie volgt

Plaats reactie

Verstuur
  • Hoe heet je ook alweer?

    Iemand stelt zich voor, je hebt een leuk gesprek, maar stiekem ben je de naam alweer vergeten als je elkaar gedag zegt. Veel mensen hebben er moeite mee: het onthouden van namen. Tijdens een telefoongesprek, een zakelijke afspraak of op verjaardagen – vaak gaat iemands naam het ene oor in en het andere weer uit. Hoe komt dit? En wat kun je doen om niet keer op keer te hoeven vragen: ‘Hoe heet je ook alweer?’

    Het artikel is gebaseerd op hoofdstuk 4 uit Breinfitness van Noëlle Kamminga. 

     

  • 'Vooruit Achteruit'

    Spel 'Vooruit Achteruit' voor meer begrip in de klas
    Chronisch zieke kinderen willen wel gezien, maar niet zielig gevonden worden.

    Het spel 'Vooruit Achteruit' is voor de bovenbouw van de basisschool ontwikkeld. In het spel staat de beleving en het invoelbaar maken van een beperkte hoeveelheid beschikbare energie en wisselende belastbaarheid voor alle klasgenoten centraal. Tijdens het spel ervaren ze vanuit het kinderleven gegrepen uitdagingen. Zoals bijvoorbeeld plotseling toeslaande vermoeidheid, pijn of niet mee kunnen doen. Daarnaast wordt er een gokelement toegevoegd in de vorm van kanskaarten die positief of negatief uit kunnen vallen. Het spel eindigt met een gezamenlijke reflectie.

    Via https://www.zorgeloosnaarschool.nl/ kan het spel aangeschaft worden.

  • Handreiking | Signaleren voor het voortgezet onderwijs

     

    Wat kan je doen als het je opvalt dat een leerling bij jou op school bijvoorbeeld een laag zelfbeeld heeft? Wanneer hij niet meekomt in de groep, of moeite heeft met zelfbeheersing? Wanneer hoort het bij een normale sociaal-emotionele ontwikkeling en wanneer is dit problematisch? Hoe kan je als leerkracht, mentor, zorgcoördinator of schoolteam vroegtijdig signaleren of leerlingen problemen ondervinden in hun sociaal-emotionele ontwikkeling? Welke rol kan een conciërge hebben en welke rol heeft de ouder? Welke zorg of ondersteuning kan je vervolgens inzetten op schoolniveau, klassenniveau en op leerlingniveau? Deze handreiking geeft houvast bij deze vragen.

    > naar de handreiking

  • Mindset

    Het Platform Mindset heeft een uitgebreide bibliotheek met tools en posters. Om te downloaden, te printen en te gebruiken!

     

     

 

Professionaliseringsplatform
passend onderwijs


Voor onderwijsprofessionals
in de regio Gooi en Vecht

VO     035 526 94 81

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Qinas
Burgemeester de Bordesstraat 80
1404 GZ  Bussum

Nieuwsbriefinschrijving VO

PO     035 800 10 11

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Unita
Noordereinde 54F
1243 JJ  ’s-Graveland

Nieuwsbriefinschrijving PO