Training: Motiveren bij ziekteverzuim (vo)
Ziekteverzuim kan lastig zijn voor scholen. Vaak voelt het als een ongrijpbaar probleem. Scholen kunnen ziekteverzuim verminderen en schooluitval voorkomen door vroegtijdig in gesprek te gaan met de leerlingen en hun ouders.
De rol van de mentoren/verzuimprofessionals is hierbij essentieel! Zij kunnen een belangrijke rol spelen bij vroegsignalering en doorverwijzing naar de jeugdarts. Het doel van een gesprek met een ziekgemelde leerling/ouder is om belangstelling te tonen, inzicht te krijgen in de reden van het ziekteverzuim en tot de juiste ondersteuning te komen.
Maar hoe krijg je als mentor/verzuimprofessional iemand aan de praat of in beweging? Overtuigen, dwingen of adviseren werkt vaak niet. Het blijkt de kunst om iemands innerlijke motivatie aan te spreken.
Tijdens de workshop ‘Motiveren bij ziekteverzuim’ leer je een aantal basisprincipes van motiverende gespreksvoering en oefen je met eigen praktijksituaties. Door te experimenteren met een trainingsacteur krijgen we samen inzicht in ‘wat werkt’ en ‘waar kansen liggen’.
Je hoeft je niet voor te bereiden voor deze workshop, hooguit na te denken over wat jij lastig gedrag vindt in verzuimgesprekken. Elk gedrag kan besteld worden bij de acteur! We werken met wat er in het moment ontstaat.
Deze training is bij uitstek geschikt als InCompany training! De training kan in 1 of 2 dagdelen gegeven worden.
Uitspraken van deelnemers:
- erg interessant en heel waardevol
- hele fijne training waar je meteen mee aan de slag kunt
- aanrader
- goed om bewust te zijn van wat je zegt en doet- maakt je weer bewust van je eigen valkuilen
- nuttige training waarbij je op veilige manier met je collega’s kunt oefenen en uitwisselen
Evenement Eigenschappen
Datum event | Nog te bevestigen |
Aangemeld | 4 |
Doelgroep | VO |
Duur | bijeenkomst in 1 of 2 dagdelen |
Tijd | n.t.b. |
Door | Babs Smith (ST!R erkend coach; CRKBO geregistreerde docent) |
Voor | Onderwijsprofessionals (vo) |
Aanvullend | bij 8 (voor) aanmeldingen wordt er een datum gepland maar de training is ook zeer geschikt voor incompany |
Locatie | Locatie volgt |
Bijlage | Banner Gameleon.png |
-
Groter dan de som
Speel het spel ‘Groter dan de som’
En leer binnen multidisciplinaire overleggen (MDO) van elkaars kennis, ervaringen en perspectieven!
Hoe krijg je met elkaar beweging in complexe casuïstiek? Door samen te werken en goed te communiceren. Gedragswerk en Steunpunt Passend Onderwijs hebben de serious game ontwikkeld: Groter dan de som. Spelers van dit spel worden uitgedaagd op de competenties samenwerken en communicatie. Competenties die ook nodig zijn binnen een multidisciplinair overleg. Spelers werken – net als in een MDO – samen vanuit verschillende rollen en hebben elkaar nodig om het doel te behalen.
-
Eerste Hulp Bij Taal posters
Steeds meer basisscholen krijgen te maken met een grote toestroom van nieuwkomers in de klas. Deze kinderen komen vaak de school binnen zonder dat zij de Nederlandse taal kennen. Om de leerlingen en leerkrachten op weg te helpen ontwikkelde Het ABC een aanwijsposter om te helpen bij de communicatie.
Download hier de Eerste Hulp Bij Taal (aanwijs-)posters. Hang de Nederlandse versie op in de klas en deel de poster met de taal die thuis wordt gesproken met de leerling/ouders.De poster is momenteel verkrijgbaar in 6 talen, meer talen zijn in de maak.
Downloads:
-
Hoe heet je ook alweer?
Iemand stelt zich voor, je hebt een leuk gesprek, maar stiekem ben je de naam alweer vergeten als je elkaar gedag zegt. Veel mensen hebben er moeite mee: het onthouden van namen. Tijdens een telefoongesprek, een zakelijke afspraak of op verjaardagen – vaak gaat iemands naam het ene oor in en het andere weer uit. Hoe komt dit? En wat kun je doen om niet keer op keer te hoeven vragen: ‘Hoe heet je ook alweer?’
Het artikel is gebaseerd op hoofdstuk 4 uit Breinfitness van Noëlle Kamminga.